Première partie, chapitre VI : Notes




1-  J.-B. Vico, Orazioni inaugurali, Oratio V, pp. 47-55.

2-  « Il senso proprio fatto regolatore del vero », J.-B. Vico, Polemiche rela­tive al De antiquissima, Opere I, Op. cit. p. 274.
    « Si deve certemente obligazione a Renato che volle il proprio sentimento regola del vero, perché era servitú troppo vile star tutto sopra l’autoritá... Ma che non regni altro che il proprio giudizio... questo é pur troppo... Ormai sarebbe tempo de questi estremi ridursi al mezzo : seguire il proprio giudizio, ma con qualche riguardo all’autoritá ». Cf. pp. 174-175.

3-  « Nam mens et animus homo : mens autem erroribus obrupta, animus cupiditatibus depravatus. Sapientia utrique medetur malo, et mentem veri­tatem, et animus virtute format », J.-B. Vico, Oratio V, p. 49.

    « ... e come sopra l’anima opera l’anima, cosi sopra l’animo opera quella che dai latini si dilce mens, che tanto vale quanto pensiera, onde restó ai latini detta mens animi... », J.-B. Vico, Autobiografia, p. 40.

4-  Le problème posé par les lettres et les armes constituait un des chapitres de la Dispute des Arts. Puisque l’humanitas se réalise par le moyen de l’art, on était porté à rechercher la dignité de l’homme selon les degrés d’excellence des arts ; par exemple, le droit et la médecine, les armes et les lettres, la poésie et la philosophie, etc. Voir E. Garin, La disputa delle arti nel Quattrocento, Vallechi, Firenze. On y trouve des textes de L. Bruni, Di Bracciolini, Giovanni D’Arezzo, Verni, Galatro.

5-  Salluste, De conjuratione Catilina, Belles Lettres, Paris, 1958, ch. 1.

6-  « Sed non in eo stat nostra causa ut qui sapientes, idem milites ; sed in qua respublica sapientiae summa gloria, ibidem ex equo belli et imperium », Oratio V, p. 49.

7-  N. Machiavelli, Arte della guerra, Feltrinelli, Milano, 1961, pp. 325-326.

8-  G.-L. Barni, Bellum justum et bellum iniustum nel pensiero del giuri­consulto Andrea Alciato, in Bibliothèque de l’humanisme et de la Renais­sance (14), 1952, p. 210.

9-  « ... quod bella juris judicia ». En disant cela, il a conscience de donner une nouvelle définition qu’il prend soin d’expliquer : « Novem definitionem fortasse mirati estis : rationes attendite », Oratio V, p. 51.

10-  « De même que, dans ces discussions, on appelle absurdité le fait de contredire ce qu’on soutenait au début, de même, dans le monde, appelle-t-on injustice et tort l’acte de défaire volontairement ce qu’au début on a volontairement fait » (Hobbes, Leviathan, Op. cit. XIV, p. 131).

11-  « Jus naturale est dictatum rectae rationis indicans actui alicui ex eius convenentia aut disconvenentia cum ipsa natura rationali... » (Grotius, De jure belli et pacis », Op. cit. L.I. chap. I,X 1, p. 6).

12-  « Enimvero, auditores, summum belli ducem hac virtutum corona magis quam cospicua galea cristaque insignari necesse est : justitia... modera­tione... continentia... clementia. Has summo belli imperatori sapientia ad eximiam belli gloriam animi virtutes confert, eas modo mentis cognoscite. Dialectica... geometrica... arithmetica... architectura... eloquentia... natura­lis scientia  ». (Oratio V, pp. 52-53).




t311601 : 15/01/2019